Cum să schimbi povestea pe care ți-o spui în minte și nu te mai ajută

Ți s-a întâmplat vreodată să asculți o poveste care te-a pus serios pe gânduri? Un film sau povestea unui prieten apropiat? Povestea este un instrument foarte puternic, un instrument care te ajută să te conectezi cu ceilalți, un instrument care generează conștientizări, care schimbă percepții și chiar convingeri. Este, poate, cel mai puternic instrument din public speaking.

Dacă nu îți vine să crezi, iată un studiu relevant și… surprinzător, pentru că nu are legătură în mod direct cu vorbitul în public, ci cu medicina. Este vorba despre un studiu realizat în 2013, la care au participat studenți în anul IV la Facultatea de Medicină din Penn State (SUA).

Autorii studiului au vrut să verifice dacă poveștile pot schimba percepția viitorilor medici cum că pacienții cu demență sunt dificil de tratat, deoarece obții puține informații de la aceștia și nu știi în ce măsură aceste informații sunt corecte.

În cadrul studiului, studenții au participat într-un program de storytelling creativ în care pacienții erau încurajați să își folosească mai degrabă imaginația pentru a nu se bloca în incapacitatea de a-și aminti cronologic întâmplări din trecut.

Surprinzător… sau poate nu, sesiunile facilitate de studenți au devenit mai pline de energie și mai animate pe măsură ce pacienții au reușit să comunice cu ajutorul imaginației și mai puțin în mod linear. Și da, în timpul acestui proces, studenții au început să își schimbe percepția, să înțeleagă și vadă diferit pacienții cu demență. Este un proces umanizator, care scoate la lumină personalitatea pacienților și abilitățile pe care aceștia se pot baza, în timp ce cultura noastră tinde să se focuseze pe boală și deficiențe. – explică Daniel George, asistent universitar.

Ca să nu o mai lungim, rezultatul studiului a arătat clar o schimbare a atitudinii studenților, care, cu ajutorul poveștilor creative, au putut descoperi identitatea omului, nu doar pacientul.

În definitiv fiecare dintre noi ne spunem în minte propria poveste. Hai să ne gândim – ce altceva era părerea studenților că e dificil de lucrat cu pacienții cu demență… dacă nu o poveste? Și cel mai eficient instrument cu care ne putem schimba povestea din minte este, ai ghicit!, tot o poveste. La fel cum o grăsime se curăță cu săpun, adică tot cu o grăsime. Pentru că atunci când asculți o poveste, îți deschizi uși spre noi perspective, pe care nu le știai și nici nu le bănuiai înainte, iar cu noi perspective… da, și povestea din mintea noastră se schimbă.

Te mai întrebi de ce merită să exersezi vorbitul în public și în special storytellingul sau povestea?

Pentru o serie de motive. Pentru că povestea este un instrument extrem de puternic. Atrage atenția, trezește emoții, este reținută ușor și are impact, inspiră și, astfel, generează schimbare.

Pentru că povestea, așa cum am văzut și în exemplul de mai sus, scoate la lumină personalitatea vorbitorului, omul, cu vulnerabilitățile sale, cu valorile, sale, cu scopurile sale.

Pentru că povestea vine din inimă.

De aceea, discursurile marca Speakers Net conțin povești. Evenimentele Speakers Net conțin povești. Și membrii clubului exersează zilnic procesul identificării unei povești care merită împărtășită.

Dar, cum obișnuim noi să spunem, nu ne crede pe cuvânt! Vino la următorul eveniment Speakers Net, unde vei asculta minim 10 povești, experimentează și vezi cum e pentru tine!

Foto: Freepik